Przy nowym rondzie w Skarżysku-Kamiennej stanie zabytkowa lokomotywa LS40
Z dniem 1 listopada do ruchu zostało dopuszczone nowo wybudowane rondo przy zbiegu ulic Towarowej i 1-go Maja. Na tej drodze powiatowej trwają jeszcze prace wykończeniowe, ale Starostwo Powiatowe przygotowało również niespodziankę dla mieszkańców.
Aktualnie przy rondzie trwają prace kosmetyczne. Przygotowaliśmy również niespodziankę dla mieszkańców naszego powiatu, która nawiązuje do Skarżyska-Kamiennej, czyli miasta kolejarzy. W związku z tym zwróciliśmy się również do Rady Miasta i chcemy nazwać nowo powstałe rondo - Rondem Kolejarzy.
- mówił Artur Berus, starosta skarżyski.
Zobaczcie zdjęcia z miejsca, w którym pojawi się lokomotywa:
Niespodzianka to efekt współpracy Powiatu Skarżyskiego z firmą Wtórpol oraz Polskimi Kolejami Państwowymi. Dzięki temu przy rondzie pojawi się lokomotywa Ls40. Ten zabytkowy pojazd zostanie odnowiony i stanie w specjalnie przygotowanym miejscu.
Zwrócił się do mnie jeden z pracowników Wtórpolu i zapytał czy Powiat Skarżyski nie byłby zainteresowany, aby taką lokomotywę gdzieś postawić. Na zebraniu zarządu powiatu debatowaliśmy, w jakim miejscu taka lokomotywa mogła, by się pojawić. Doszliśmy do wniosku, że nowe rondo będzie idealnym miejscem.
- informował Adam Ciok, członek zarządu powiatu skarżyskiego.
Rondo u zbiegu ulic Towarowej i 1-go Maja znajduje się przy tunelu łączącym osiedle Dolna Kamienna z Osiedlem Przydworcowym. Po drugiej stronie torów przy dworcu PKP stoi duża lokomotywa. Zarząd powiatu skarżyskiego postanowił, iż postawienie lokomotywy przy nowym rondzie będzie idealnym uzupełnieniem tego miejsca i połączy ze sobą dwie strony miasta, które dzielą tory.
Zobaczcie zdjęcia z miejsca, w którym pojawi się lokomotywa:
Historia lokomotywy Ls40 w Polsce
Ls40 to manewrowa lokomotywa spalinowa produkowana w Fabryce Lokomotyw imienia Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie od 1952. Lokomotywa nie znalazła szerszego zastosowania w PKP ze względu na niewielkie osiągi (zasięg: ok. 60 km, maksymalna prędkość: 11 km/h), jednakże, pod oznaczeniem Ls40, była szeroko używana do obsługi bocznic zakładów przemysłowych jako mała, ekonomiczna i lekka lokomotywa mogąca przetransportować niezbyt duże ładunki. W takiej roli można było je często spotkać do lat 90. XX wieku. Obecna tendencja odchodzenia małych i średnich zakładów od korzystania z transportu kolejowego doprowadziła do skasowania lub odstawienia znacznej liczby maszyn tego typu. Model Ls40 był najmniejszą (długość: 6 m, masa: 16 ton) lokomotywą normalnotorową produkowaną w powojennej Polsce. Do końca produkcji w 1961 roku chrzanowska fabryka wyprodukowała łącznie 581 sztuk Ls40.
Zobacz także
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?