Mieszkańcy Buku już za kilkanaście dni będą mogli korzystać z nowego węzła przesiadkowego Mieszkańcy Buku już za kilkanaście dni będą mogli korzystać z nowego węzła przesiadkowego

Mieszkańcy Buku już za kilkanaście dni będą mogli korzystać z nowego węzła przesiadkowego. Nowe rondo, wchodzące w skład tej inwestycji poprawi bezpieczeństwo ruchu w okolicy dworca. Obecnie trwają ostatnie prace. Ale wiaty rowerowe już stoją (© UMiG Buk )

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Już w najbliższych tygodniach mieszkańcy Buku skorzystają z nowego węzła przesiadkowego. Tego typu inwestycje ułatwiają życie tym, którzy chcą podróżować różnymi środkami transportu i zachęcają do korzystania z komunikacji publicznej.

  •  

    Skomentuj

Węzły przesiadkowe oznaczają dla mieszkańców okolicy przede wszystkim bezpieczny dojazd do stacji PKP, nowoczesne ścieżki rowerowe, monitorowane miejsca parkingowe przy stacji kolejowej oraz dostęp do dodatkowej infrastruktury. To oznacza wygodę i oszczędność czasu. Na podróż samochodem, zwłaszcza w godzinach szczytu, trasą, którą pociągiem pokonuje się w niespełna pół godziny, trzeba przeznaczyć często ponad dwa razy więcej czasu. Dodatkowym atutem podróży koleją jest to, że w pociągu można liczyć na chwilę wytchnienia. Za kierownicą samochodu to kompletnie niemożliwe.

W Buku po partnersku


Budowa węzła przesiadkowego w Buku nie byłaby możliwa bez dofinansowania z Unii Europejskiej. Udział starostwa powiatowego w tym przedsięwzięciu nie jest niczym niezwykłym.

- Dzięki temu, że jesteśmy członkiem Stowarzyszeniu Metropolia Poznań możemy korzystać ze środków unijnych dedykowanych Zintegrowanym Inwestycjom Terytorialnym dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego - tłumaczył Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański. - Stowarzyszenie, jako instytucja pośrednicząca, pozyskuje setki milionów złotych, za które gminy i powiat mogą budować nowoczesne układy komunikacyjne dla mieszkańców. Przy tych inwestycjach powiat jest partnerem, jeśli znajdują się przy nim nasze drogi. Z reguły gmina buduje parking, a my ścieżki pieszo-rowerowe.

Właśnie taka sytuacja była w Buku. Projekt składał się z dwóch zasadniczy elementów - budowy węzła przesiadkowego przy ul. Kolejowej w Buku - tę inwestycję realizowała gmina. Drugim składnikiem projektu była budowa ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż drogi powiatowej Buk-Szewce. Za tę część przedsięwzięcia odpowiadał powiat poznański.

Z powodu pandemii prace nieco się opóźniły (planowano ich zakończenie na październik 2020 roku), ale większość zaległości udało się nadgonić. Obecnie trwają ostatnie prace w obrębie ronda, które powstaje w ramach węzła. Na ukończeniu jest budowa poczekalni i instalacja automatycznej toalety publicznej. Zostały zamontowane już wiaty na rowery.

Na ostatnim etapie przewidziano m.in. budowę wiat dla pasażerów, tablicę informacyjną, tablicę kierunkową, ławki, kosze na śmieci, ogrodzenie, sieci Wi-Fi, publiczne ładowarki do urządzeń mobilnych, płyty prowadzące dla niedowidzących oraz montaż instalacji teletechnicznej i monitoringu. Ukończenie prac zaplanowano na 30 czerwca br.

- Budowa węzła przesiadkowego na terenie miasta i gminy Buk zintegruje trzy środki transportu: kolej, ruch rowerowy i ruch samochodowy - podkreśla Ilona Dębska, kierownik Referatu Inwestycji i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta i Gminy Buk. Dofinansowanie ze unijnych środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 do budowy węzła wyniosło niemal 5 , 852 mln zł. Dotacja do budowy drogi pieszo-rowerowej to prawie 3,743 mln zł. Tę ostatnią dotację otrzymało starostwo powiatowe.

Węzły w całej metropolii.


Na terenie metropolii poznańskiej od roku 2017 do dziś powstało łącznie 34 węzły przesiadkowe. Do roku 2023 powstanie kolejnych 19. Łącznie do tych inwestycji Unia Europejska dołoży 416 mln zł, Dotacje pochodzą z pieniędzy rozdysponowywanych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Wśród już zrealizowanych inwestycji wystarczy wymienić budowę trzech węzłów przesiadkowych w gminie Pobiedziska (w Pobiedziskach, Pobiedziskach -Letnisku i Biskupiacach) wraz z zakupem przyjaznych środowisku autobusów, a także węzły w Czempiniu, Skokach czy Owińskach. W budowie jest rondo Rataje czy węzeł na Junikowie, przy przejeździe kolejowym.

obrazek
 
www.wrpo.wielkopolskie.pl



                 

 
  •  Komentarze

Zmieniamy Wielkopolskę

Komentarze (0)

Wydarzenia dnia

Lokalne oferty

reklama

Polecamy

Popularne

Podobne materiały

Hallo

Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków

Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków