Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zaparowane szyby w samochodzie. Jak sobie z tym poradzić?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
W sezonie jesienno-zimowym widoczność na drogach jest mocno ograniczona przez częste opady i szybko zapadające ciemności. W takich warunkach parowane szyb jest jeszcze bardziej uciążliwe.

Zaparowane szyby są wynikiem wilgoci i dużej różnicy temperatur między wnętrzem samochodu a jego otoczeniem. Zimą kierowca wnosi do auta na kurtce i butach śnieg, który topnieje i moczy dywaniki oraz wykładzinę podłogi i tapicerkę. Problem jest bardziej uciążliwy, jeśli dywaniki są materiałowe, bo takie szybko chłoną wodę i nie da się ich wytrzepać tak łatwo, jak gumowych. W takim otoczeniu kierowca wydychający ciepłe powietrzem będzie źródłem pary, która natychmiast osadzi się na wszystkich szybach.

Wysusz wykładzinę, zmień filtr
Pierwszym krokiem w walce z zaparowanymi szybami powinno być wysuszenie wnętrza i wymiana dywaników na gumowe. Pozbywając się źródła wilgoci ograniczymy problemy. Należy także pamiętać o kontroli uszczelek, które jeśli nie będą szczelne, wpuszczą do wnętrza wodę. Wówczas nawet wietrzenie samochodu w słoneczny dzień zda się na nic, bo podczas opadów wnętrze znowu namoknie.

- Przyczyną problemów bardzo często jest także stary filtr pyłkowy, który z czasem nasiąka wodą. Wtedy klimatyzacja zamiast szybko zwalczyć parę staje się jej kolejnym producentem. Problem jest podwójny, bo wilgotny, stary filtr jest także siedliskiem bakterii i grzybów, które wywołują choroby układu oddechowego i przyczyniają się do nasilenia objawów alergii – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.plS.A.

Dlatego fachowcy zalecają, aby filtr kabinowy wymieniać co sześć miesięcy. Z kolei raz w roku warto zdezynfekować i odgrzybić układ klimatyzacji. Można to zrobić poprzez ozonowanie, lub chemicznie. Pierwsza metoda polega na umieszczeniu w kabinie wytwornicy ozonu, który zabija drobnoustroje i usuwa z samochodu nieprzyjemne zapachy, także spowodowane wilgocią. W drugiej wykorzystuje się aseptyczne środki, które z parownika są puszczane dalej, w kanały nawiewu. Oba sposoby także pomagają walczyć z wilgocią i jej skutkami.

Owiewki i spray
Aby szyby nie parowały, w deszczowe dni można je uchylać. Problem w tym, że w większości samochodów linia nadwozia jest ukształtowana tak, że wówczas deszcz lub śnieg padają do wnętrza. Można z tym sobie poradzić montując owiewki z tworzywa sztucznego wzdłuż górnej krawędzi szyby.

- Z pomocą przychodzą także producenci kosmetyków samochodowych, którzy mają w swojej ofercie specjalne płyny zapobiegające osadzaniu się pary na szybach. Aby rozwiązanie było skuteczne, szyby trzeba najpierw umyć, a następnie spryskać takim środkiem – mówi Filip Fischer.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na puck.naszemiasto.pl Nasze Miasto