Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wolsztyński dworzec wyróżniony za najlepszy obiekt w przestrzeni dziedzictwa

Natalia Krawczyk
Natalia Krawczyk
Dworzec wyróżniony za najlepszy obiekt w przestrzeni dziedzictwa zaprojektowali architekci z pracowni PL.architekci. Budynek znajduje się przy ulicy Dworcowej w Wolsztynie. Modernizacja rozpoczęła się w 2019 roku i trwała nieco ponad rok. Efekt końcowy pozytywnie zaskoczył wszystkich.

Nominacja do Nagrody Architektonicznej dla wolsztyńskiego dworca

Jak poinformował Bartłomiej Bajon, szef zespołu PL.architekci, wolsztyński dworzec znalazł się wśród trzech obiektów z całej Polski w najstarszym i najważniejszym konkursie architektonicznym organizowanym przez Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP. Obiekt uzyskał nominację w kategorii Budynek w przestrzeni dziedzictwa. Jednocześnie dworzec nominowany jest przez Stowarzyszenie Architektów Polskich odział Poznań do Nagrody Architektonicznej Województwa Wielkopolskiego NAWW w kategorii Budynek użyteczności Publicznej. Wyjaśnijmy, że nagrodę ustanowiono w 2020 roku z inicjatywy poznańskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, przy współpracy z Wielkopolską Okręgową Izbą Architektów RP.

Nowoczesny charakter połączony z tradycją

Budynek dawnego dworca z lat 50., mimo że został wpisany do Ewidencji Zabytków, w ubiegłych latach swoim wyglądem jedynie odstraszał. Ponadto został kupiony od PKP przez inwestorów prywatnych. Nowe władze obiekt jednak odkupiły, dzięki czemu można było pomyśleć nad jego rewitalizacją. Zważając na fakt, że w pobliżu znajduje się jedyna taka, czynna w Europie parowozownia, reprezentacyjny i przede wszystkim funkcjonalny dworzec to podstawa. Konkurs na wykonanie projektu dla Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego wygrali architekci z pracowni PL.architekci.

Dawniej obiekt służył jedynie obsłudze komunikacji kolejowej, brakowało zatem niezwykle potrzebnej zajezdni dla autobusów. Projektanci musieli wyeliminować bariery architektoniczne w istniejącym budynku i połączyć go z peronami komunikacji kolejowej i autobusowej. Jak wyjaśniają architekci, w tym celu stary budynek został otwarty komunikacyjnie nie tylko w kierunku peronów kolejowych, ale również na zaprojektowany plac autobusowy oraz ulicę Dworcową.

- Cały koncept nowego węzła komunikacyjnego opiera się na bardzo silnym kontraście i kontekście: istniejącego modernistycznego dworca, nawiązań do historii w postaci parowozów i czynnej parowozowni oraz nowoczesną, ekspresyjną linią zadaszeń i nowoczesnych elementów małej architektury. Uważamy, że właśnie dialog nowoczesnej architektury z tradycją i historią a nie pójście w pastisz pseudo historyzującej architektury sprawia, że to miejsce staje się zapamiętywane, charakterystyczne i unikatowe: że podkreśla się w mocny sposób upływ historii przy jednoczesnym wykorzystaniu nowoczesnych środków wyrazu

– podkreślają architekci. Jak dodają, wszystkie nowe zabudowy są utrzymane w kolorystyce czarno – czerwonej, niezawianie do koloru parowozów oraz wykonane ze stali.

Obecnie peron kolejowy jest połączony komunikacyjnie z zatokami dla autobusów. Ponadto przed samym budynkiem dworca zlokalizowano miejsca postojowe. Architekci postawili przede wszystkim na uporządkowanie przestrzenne ul. Dworcowej poprzez nadanie jej silnego wyrazu przestrzennego i architektonicznego w postaci Zintegrowanego Węzła Komunikacyjnego.

- Istniejąca wokół dworca współczesna zabudowa jest dość chaotyczna i pozbawiona szczególnych walorów architektonicznych. Nowy dworzec miał być wizytówką miasta nie tylko dla przyjezdnych turystów, ale przede wszystkim miał być nowoczesnym i przyjaznym pasażerom węzłem przesiadkowym

– twierdzą architekci. W projekcie znalazły się też wiaty na rowery i taksówki oraz całodobowa toaleta.

Architekci pokonali wszelkie utrudnienia

Jak przyznają architekci, niemal na każdym etapie trafiali na osoby bardzo zaangażowane w ten projekt i starające się jak najszybciej rozwiązać bardzo złożone zagadnienia. Jednym z nich był fakt, że część działek leży na terenach otwartych a część na zamkniętych, co skutkowało prowadzaniem dwóch postępowań administracyjnych zarówno przez Starostę Wolsztyńskiego jaki Urząd Wojewódzki w Poznaniu. Wyjaśnijmy, że inwestorem nowego dworca jest gmina Wolsztyn, ale budynek i obszar opracowania położony jest na działkach, którego właścicielami jest miasto, ale również PKP.

- Dodatkowo udało nam się i włodarzom miasta wpłynąć na PLK, by przy okazji przebudowy dworca wyremontowali torowisko i krawędź peronu. Od samego początku było również dla nas celem, by budynek był maksymalnie czysty od wszelkiego rodzaju technicznych skrzynek. W tym celu wyprowadziliśmy z budynku koło 10 rodzajów układów pomiarowych należących do różnych podmiotów, które zostały ukryte różnych w zabudowach na ternie około dworcowym

– wyjaśniają.

Nie można pominąć wzorcowej współpracy z generalnym wykonawcą, firmą DANA-BUD, z którą utrzymywano kontakt niemal codziennie, jak również z pozostałymi wykonawcami.

- Umiejętność zrozumienia naszej wizji i jakości, jaką chcemy uzyskać, przy jak na tą skalę bardzo ograniczonym budżecie, zaowocowało naszym zdaniem, wysokiej jakości architekturą przy zastosowaniu „tanich” środków

– stwierdzają. Zdaniem architektów, jeżdżąc na nadzory było czuć zaangażowanie wszystkich wykonawców, że budują coś dla lokalnej społeczności co ma służyć ogółowi i ma być wizytówką miasta…

- I może to jest klucz do sukcesu przy realizacji publicznych zamówień

– zauważają.

Dom Rozcięty zaprojektowany został dla czteroosobowej rodzinyTom Kurek

Dodajmy, że zespół PL.architekci zdobył również Nagrodę ROKU SARP 2021 za najpiękniejszy jednorodzinny dom. Warto wspomnieć, że również w poprzednim roku zespół wygrał konkurs. Dom Rozcięty, który zaprojektowali otrzymał również nominację do Nagrody Miasta Poznania im. Jana Baptysty Quadro oraz do nagrody NAWW organizowanej przez SARP – Poznań. Czytaj więcej. Gratulujemy i życzymy kolejnych wyjątkowych realizacji! PL.architekci - odwiedź ich na Instagramie i Facebooku.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Wolsztynie:

Autorzy: PL.architekci, architekci Bartłomiej Bajon, Katarzyna Cynka – Bajon, Bartosz Stanek
współpraca koncepcja: Joanna Sypniewska, Magdalena Santysiak
Autor budynku z 1957: Kazimierz Serowski
Architektura wnętrz: PL.architekci
Architektura krajobrazu: PL.architekci,
Konstrukcja: Pracownia Projektowa Jacek Kryske: Jacek Kryske, Patryk Kasprzycki

Wolsztyński dworzec wyróżniony za najlepszy obiekt w przestr...

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wolsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto