Warsztaty plastyczne ze studentkami Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu

Dorota Michalczak
Maria Leśnik
Uczniowie kl. III d i IV c Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Zbąszyniu przeżyli niecodzienną przygodę ze sztukę, wzięli udział w warsztatach artystycznych. Projekty studentek I roku studiów magisterskich Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu wydziału Edukacji Artystycznej - Michaliny Radomskiej i Kamili Krzewiny powstawały przy wsparciu prof. Marcina Berdyszaka.

Prof. Marcin Berdyszak
Marcin Berdyszak polski artysta współczesny, zajmujący się instalacją i realizacjami multimedialnymi, profesor sztuk plastycznych, rektor Uniwersytetu Artystycznego w kadencjach 2008–2012 i 2012–2016, Laureat Medalu Młodej Sztuki, Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych, zarówno w Polsce (m.in. w Galerii Grodzkiej w Lublinie , Galerii ON w Poznaniu , Międzynarodowym Centrum Sztuki w Poznaniu , Galerii nad Wisłą w Toruniu , CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie , BWA we Wrocławiu, Galerii Baszta w Zbąszyniu, jak i poza granicami kraju (Słowacja, Niemcy, USA, Finlandia i Meksyk).

Przed laty, będąc studentką prof. Marcina Berdyszaka bardzo chciałam, żeby nasi uczniowie mogli choć na chwilę dotknąć „wielkiej sztuki” i uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez artystę. I tak po raz kolejny zbąszyńskie dzieci mogły poczuć radość wspólnego tworzenia, dokonywać samodzielnych artystycznych wyborów, poczuć się niezwykłym artystą.

- mówi Maria Leśnik, nauczycielka ZSP w Zbąszyniu

Pierwszy warsztat, w którym wzięli udział uczniowie klasy IV c, dotyczył motywacji.
Zajęcia prowadziła - Michalina Radomska, która ukończyła studia magisterskie na kierunku Wzornictwo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, obecnie studiuje Edukację Artystyczną w Zakresie Sztuk Plastycznych (również na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu)

Motywator
Na początku uczestnicy zastanawiali się czym jest motywacja, dzielili się swoimi z nią doświadczeniami, opowiadali o tym, kto lub co (oraz w jaki sposób) ich motywuje. Wspólnie stworzyli obszerną mapę skojarzeń. Wiedza, którą wzajemnie wzbogacaliśmy, posłużyła do kolejnej części warsztatu…

- Głównym zadaniem uczestników było bowiem wykreowanie osobistych motywatorów, pomocnych w dążeniu i osiąganiu, wyznaczonych przez uczniów, celów. Wszyscy Młodzi Twórcy, z wielką energią i zapałem przystąpili do działania. Materiałem, cieszącym się największym zainteresowaniem, okazał się karton, z którego uczestnicy wyczarowali fantastyczne motywatory. Powstały barwne projekty, o różnych kształtach, wielkościach i możliwościach wzmacniania chęci do działania. Niektóre z nich koncentrują się na wytwarzaniu lub podtrzymywaniu optymistycznego nastawienia w trudniejszych chwilach - mówi autorka warsztatów.

Zobacz także

Motywacja i motywatory. Warsztaty ze studentkami Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Zajęcia z grupą I

Warsztatowa realizacja jednej z uczestniczek dodaje siły i wiary we własne możliwości, dzięki przypominaniu o minionych, osobistych osiągnięciach. Powstał również robot i inteligentnie wypełniający się prezent – pudełko, w którego wnętrzu ma pojawiać się wymarzona nagroda.

Gdy wszystkie prace były już gotowe, uczniowie, w kilkuosobowych grupach, prezentowali je i nawzajem oceniali pod kątem przydatności dla siebie, argumentując swoje opinie i decyzje. Na koniec podsumowaliśmy nasze działania i podzieliliśmy się wrażeniami i spostrzeżeniami z twórczo spędzonego czasu.

- Miałam okazję, jako asystent Michaliny Radomskiej - autorki warsztatu dotyczącego motywacji, przyglądać się dzieciom mówiącym o szkole i uczeniu się. Zgodnie stwierdziły, że zdobywanie różnych umiejętności jest cenne, choć zazwyczaj wiąże się z trudem. Niesamowitym przeżyciem dla mnie było usłyszeć jak czwartoklasiści uznali, że motywują ich nie tylko dobre oceny, słodycze czy nowy telefon, ale również miłość. Ta jakże szczera i osobista odpowiedź utkwiła mi najbardziej w pamięci. W końcu rodzice kochający swe dzieci chcą dla nich jak najlepiej, a dzieci, wiedząc o tym, czują się zmotywowane do osiągnięcia sukcesu. Tak więc wszystkim uczestnikom życzę, by rozwijali swoje umiejętności oraz by się nie poddawali gdy natrafią na przeszkody - komentuje Kamila Krzewina

Czytaj dalej - - - - - - - >

Drugi warsztat prowadziła Kamila Krzewina - studentka I roku drugiego stopnia Edukacji Artystycznej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Lubi obserwować zachowania ludzkie, interesuje się kulturą głuchych.

Gdzie nigdy nie byłeś?
Warsztat "Miejsce, w którym nigdy nie byłeś" zaprojektowany przez Kamilę Krzewinę zakładał podział uczestników na dwie grupy. Pierwsza - projektowa, za zadanie miała obrać wymyślenie i przelanie na papier swojego pomysłu, uwzględniając tylko dwa kolory. Zadanie drugiej polegało na wykreowaniu, za pomocą dostępnych materiałów, miejsca, w którym nie byli. Projekt zakładał dwojakie podejście do tego samego tematu. Jednakże uczestnicy uznali , że jest to propozycję stworzenia czegoś nowego. Koniec końców wszystkie dzieci kreowały przestrzenne formy.

Warto zobaczyć

O miejscach, w których nie byliśmy. Warsztaty ze studentkami Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Zajęcia grupa II

- Przechodząc między pracami dzieci z klasy III dostrzegłam ogromne zaangażowanie i zadowolenie z realizacji zadania. Mnie samej również sprawiły wiele radości. Podczas prezentacji podsumowującej przechodziliśmy między różnorodnymi obiektami. Autorzy tłumaczyli niekonwencjonalne rozwiązania i opowiadali o tym, co tworzyli. W moją pamięć głęboko wpisały się pralka Eliasza oraz ruiny miasta w czasie wojny, czerwony most jak i planeta, na której jest pustynia. Wspaniałym uczuciem było przechodzenie między planetami mijając stadion by znowu wrócić na Marsa dochodząc do fontanny czy teleportera. Wszyscy autorzy byli zaaferowani i w pełni skupieni, co skutkuje przemyślanymi pracami. Życzę wszystkim uczestnikom ciągłego rozwoju - podsumowała pani Kamila

- Warsztat dotyczył miejsc, w których uczestnicy chcieliby się znaleźć, jednak z różnych powodów nie było to możliwe. Uczniowie losowali słomki (o dwóch długościach), co umożliwiło podział uczestników na dwie grupy. Jedni odpowiadali na zadanie na płaszczyźnie (mając do dyspozycji arkusze papieru oraz narzędzia, dające ślad w dwóch wybranych przez nich barwach), drudzy zaś- tworzyli trójwymiarowe konstrukcje w sąsiedniej przestrzeni. „Owocami” wyobraźni uczestników były m.in.: Mars, czarna dziura, Kosmos, San Francisco, Hawaje, wieża Eiffla, wojna, fontanna, INEA Stadion, a nawet filiżanka i pralka! – podsumowała Michalina Radomska, asystująca.

Studentki dziękują dyrekcji szkoły, p. Marii Leśnik, prof. Marcinowi Berdyszakowi, Mirosławie Wątor, Grażynie Hoffmann Szczygielskiej, za możliwość zrealizowania swoich studenckich projektów.

Drzemka zamiast kawy?

Źródło:Dzień Dobry TVN

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3