- W naszej opinii ponowne wprowadzenie ruchu i parkowania na zachodniej jezdni pl. Orła Białego zagraża rzetelności procesu i może doprowadzić do zaprzepaszczenia wypracowanych w sierpniu i wrześniu efektów, w postaci stopniowej stabilizacji sytuacji parkingowej w okolicy placu, uspokojenia ruchu samochodowego oraz poprawy sytuacji osób mieszkających bezpośrednio przy placu Orła Białego - uważa zarząd stowarzyszenia.
Przypomnijmy: z 7 na 8 października został wprowadzony trzeci wariant prototypowania przywracający parkowanie w części placu od skrzyżowania z ulicą Grodzką do budynku Akademii Sztuki.
ZOBACZ SZCZEGÓŁY:
Wprowadzenie nowego wariantu wraz z dodatkowymi zmianami w obszarze placu umożliwiło testowanie zmian w trakcie roku akademickiego.
W tym samym czasie zmianom uległ układ miejsc postojowych na ul. Staromłyńskiej - na parkowanie równoległe, za wyjątkiem odcinka północno-zachodniego.
- Na część placu Orła Białego wrócił parking. Do tego rozwiązania często odnoszą się mieszkańcy, z którymi rozmawiam. Jedni uważają, że pozwoliło to rozładować obciążenie sąsiednich ulic. Drudzy wskazują, że w ten sposób zwiększyła się tylko podaż miejsc postojowych w ścisłym centrum miasta, co jest dla nich niekorzystne. Trzeci negują sens istnienia terenu zajętego przez większość dnia przez samochody z abonamentami. Dla czwartych problemem jest niszczenie integralności przestrzeni publicznej i zastawianie najładniejszej pierzei - tłumaczy Paweł Jaworski, architekt odpowiedzialny za proces prototypowania placu.
POPRZEDNIE ZMIANY:
Jednak zdaniem rowerzystów powrót samochodów na część dawnego parkingu może mieć odwrotny do zamierzonego skutek.
- Liczba samochodów parkujących na ulicach Tkackiej, Staromłyńskiej, Grodzkiej wzrosła jedynie na początku. Później kierowcy zajmowali coraz mniej miejsc parkingowych. W rezultacie liczba dostępnych legalnych miejsc parkingowych wzrosła. Ponowne wprowadzenie parkowania na jezdni placu Orła Białego odwróciło ten pozytywny proces. Być może także zaprzepaściło szansę na utrwalenie zmian zachowania kierowców przyjezdnych. Co za tym idzie: uniemożliwia zakładane w dokumentach miejskich ograniczenie ruchu samochodowego na Starym Mieście - uważają członkowie stowarzyszenia.
Miejski eksperyment. Co to jest prototypowanie?
Prototypowanie urbanistyczne polega na projektowaniu, wdrażaniu i testowaniu tymczasowych, ale rzeczywistych, zmian w przestrzeni miejskiej razem z ludźmi, którzy z niej korzystają.
Przekształcenia mogą dotyczyć nowych wygodnych ławek, zieleni, miejsc do zabawy dla dzieci i odpoczynku dla dorosłych, dodatkowych obszarów dla lokalnych kawiarni, ale też wydarzeń kulturalnych i społecznych, czy nowej organizacji ruchu.
O tym, co zmieni się i jak przebiegać będą dalsze zmiany, dowiemy się w listopadzie po podsumowaniu prototypowania placu Orła Białego.
ZOBACZ TEŻ:
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
CZYTAJ:
ZOBACZ TEŻ:
ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU:
Konkurs na zagospodarowania placu Orła Białego:
- CBA i wykwintne dania. Nowe fakty w sprawie pl. Orła Białego w Szczecinie
- Co z przyszłością pl. Orła Białego? Pierwsze przetarcie przed „okrągłym stołem"
- Pl. Orła Białego w Szczecinie. Okrągły stół ws. przyszłego wyglądu placu ma przynieść wyjście z impasu
- Nowy projekt pl. Orła Białego, stare problemy. Wybór sądu konkursowego budzi spore kontrowersje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?