Prosta czynność, niezwykły efekt – jak czytanie dzieciom książek wpływa na ich rozwój?

Materiał informacyjny Instytutu Książki
W świecie, gdzie ekran często zastępuje bliskość, istnieje magiczny klucz, który otwiera dziecięce umysły i serca – to książka. Wartościowa literatura nie tylko rozpala wyobraźnię najmłodszych. Uczy języka, logicznego myślenia i empatii. Potrafi też łączyć pokolenia. W polskich domach, szkołach i bibliotekach trwa czytelnicza rewolucja. Za sprawą kampanii „Mała książka – wielki człowiek” dorośli przypominają sobie o tym, jak dużą moc ma prosta czynność – czytanie dzieciom książek.

Kształtowanie wyobraźni i wrażliwości

Czytanie dziecku wartościowych książek otwiera przed nim bramy do świata pełnego wyobraźni. Barwne historie umożliwiają mu podróż do obszarów, które wykraczają poza jego codzienne doświadczenia. Poprzez literaturę najmłodsi odkrywają nowe miejsca, poznają fascynujących bohaterów i doświadczają różnorodnych przygód. To pobudza ich kreatywność, dostarczając narzędzi do tworzenia własnych opowieści i radzenia sobie z wyzwaniami.

Czytanie jest również doskonałym sposobem na rozwijanie empatii, ponieważ umożliwia dzieciom spojrzenie na świat z perspektywy różnych postaci i zrozumienie ich uczuć. Opowieści zawarte w książkach uczą, że każdy człowiek ma swoje potrzeby, pragnienia i doświadczenia.

Chwile wzmacniające więzi

Czas spędzony przy wspólnej lekturze jest pełen bliskości. Ciepło rodzica, jego spokojny głos oraz intymność tych chwil tworzą atmosferę bezpieczeństwa. Gdy czytanie staje się codziennym zwyczajem, dziecko może poczuć się stabilnie. Wie, że jest ważne i kochane, bo rodzic poświęca mu swój czas i uwagę. Podczas lektury rodzic i dziecko nie tylko mogą się odprężyć, ale także uczą się, jak komunikować swoje emocje.

Historie z książek często są bodźcem do rozmów na różne tematy. Rodzic ma szansę dowiedzieć się, co nurtuje dziecko, poznaje jego troski i marzenia. Poprzez wspólne odkrywanie świata literatury, rodzice i dzieci zyskują wyjątkową możliwość pogłębienia relacji.

Narzędzie rozwoju języka

Książki są ogromną skarbnicą słów i struktur językowych. Maluchy, które regularnie słuchają bajek i opowiadań, mają szerszy zasób słownictwa i lepiej radzą sobie z gramatyką. To przekłada się na późniejsze sukcesy edukacyjne.

Dzieci, którym czytano, zazwyczaj szybciej uczą się czytać samodzielnie, osiągają lepsze wyniki w szkole i wykazują większe zainteresowanie nauką. Czytanie stymuluje rozwój logicznego myślenia i umiejętności skupienia uwagi, przygotowując je do przyswajania i analizowania nowych informacji.

Poznaj więcej korzyści płynących z czytania dziecku. Odwiedź stronę kampanii „Mała książka – wielki człowiek”: http://wielki-czlowiek.pl.

od 16 lat

„Mała książka – wielki człowiek”

„Mała książka – wielki człowiek” to największy w Europie i jeden z największych na świecie projektów promujących czytanie dzieciom książek. Został zapoczątkowany przez Instytut Książki w 2017 roku. Skierowany jest do trzech grupach wiekowych: noworodków, przedszkolaków i pierwszoklasistów. Dzieci otrzymują dostosowane do ich wieku bezpłatne Wyprawki Czytelnicze. Znajdują się w nich także broszury informacyjne dla rodziców.

Rodzice noworodków mogą odebrać Wyprawki Czytelnicze na oddziałach położniczych w niemal 320 szpitalach w całej Polsce. Zawierają one książkę „Mama, tata i ja. Hop-la-la!”, czyli antologię wierszy znanych autorów, m.in.: Marii Konopnickiej, Wandy Chotomskiej, Joanny Papuzińskiej czy Jana Brzechwy. Ilustracje stworzyła Elżbieta Wasiuczyńska.

Przedszkolaki otrzymują Wyprawkę w jednej z blisko 6 770 bibliotek biorących udział w akcji. Wystarczy, że założą kartę biblioteczną. Lista placówek znajduje się na stronie internetowej. Swoją czytelniczą przygodę zaczynają od książki „Krasnal w Krzywej Czapce”, która swoją premierę miała w 2022 roku. Jej autorem jest Wojciech Widłak, a ilustracje wykonała Aleksandra Krzanowska.

Otrzymywana wraz z Wyprawką Karta Małego Czytelnika umożliwi maluchowi zbieranie naklejek za każde przyjście do biblioteki zakończone wypożyczeniem książek. Kiedy dziecko zbierze ich dziesięć, otrzyma imienny dyplom potwierdzający jego czytelnicze zainteresowania.

Uczniowie pierwszych klas szkoły podstawowej to grupa, której w tym roku poświęcono szczególną uwagę. W swoich szkołach w listopadzie i grudniu dostaną najnowszą książkę Justyny Bednarek, „Wnuczkę antykwariusza”, z ilustracjami Emilii Dziubak. To opowieść, która przenosi młodych czytelników do przeszłości, pokazując im że warto odkrywać własne korzenie rodzinne. Książka znalazła się w spocie promującym kampanię.

„Całym sercem popieram ideę projektu Instytutu Książki, która włącza rodziców, ale też dziadków, rodzeństwo, bibliotekarzy i nauczycieli w to ważne zadanie, jakim jest przekazanie najmłodszym miłości do książek” – podkreśla aktor Przemysław Stippa, który w tym roku dołączył do grona ambasadorów kampanii.

Kampanię dofinansowano z budżetu państwa, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Prosta czynność, niezwykły efekt – jak czytanie dzieciom książek wpływa na ich rozwój? - Głos Wielkopolski

Wróć na zbaszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto