Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nauka zdalna w czasie pandemii koronawirusa. Jak wygląda dzień pracy wielkopolskich nauczycieli?

Justyna Dopierała
Od 11 marca w całej Polsce zamknięte są szkoły. To jednak nie oznacza, że uczniowie się nie uczą. Nauczyciele zobowiązani są do prowadzenia nauki zdalnej, czyli przez internet.

Nauczyciele organizują wideorozmowy i prowadzą blogi w mediach społecznościowych. Uczniowie zdają również sprawdziany i są oceniani online. Jak wygląda dzień pracy nauczycieli z Wielkopolski w czasie nauczania na odległość?

- Do nauki zdalnej staram się podchodzić z dużym entuzjazmem i bardzo dużo uczę się na własną rękę. Z biegiem czasu widzę jednak, że nastroje wśród młodzieży są słabsze, motywacja do pracy mocno spada, a nauczycielom i nauczycielkom brakuje systemowego wsparcia. Utwierdzam się też w przekonaniu, że nawet najlepsze aplikacje nie zastąpią prawdziwego kontaktu. Bardzo tęsknię za moimi uczennicami i uczniami - przyznaje Agnieszka Jankowiak-Maik, nauczyciel historii w III LO w Poznaniu.

A co na ten temat powiedział Jakub Sypniewski, nauczyciel geografii w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu?

- Kiedyś myślałem sobie, że już więcej pracy do domu nie mogę przynosić. Myliłem się – pokój, który stał się biurem, to przeszłość, dzisiaj jest pracownią przyrodniczą i geograficzną. Ostatnio formy ukształtowania terenu, dzisiaj skały, w międzyczasie wilgotne lasy równikowe i powodzie w Polsce. Na biurku, pod biurkiem w kuchni i łazience – szkoła opanowała moją przestrzeń na dobre. Dzieje się, bo nie może być nudno po żadnej stronie ekranu! - mówi.

Joanna Gadomska, nauczycielka biologii z Żychlina na prowadzenie lekcji online znalazła swój własny, niepowtarzalny sposób. - Prowadzę ze swoimi uczniami lekcje online, które również nagrywam i publikuję na swojej stronie "Biologia z Blondynką", aby mogli zobaczyć je i inni uczniowie. Dzięki schematom, które tworzę na flipcharcie, uczniowie łatwiej i szybciej zapamiętują nowy materiał. Dziś każdą jej lekcję, zobaczyło już ponad dwa tysiące osób - podkreśla.

Czy nauczanie "królowej nauk" w tym trudnym czasie jest trudne? O to zapytaliśmy Annę Schmidt-Fic, nauczycielkę matematyki w Liceum Ogólnokształcącym Mistrzostwa Sportowego w Poznaniu.

- Nauczanie na odległość jest dla mnie trudnym wyzwaniem nie tylko ze względów technicznych. Choć to też wymagało decyzji o wyborze platformy i aplikacji do komunikacji online. Zdecydowałam się na stworzenie dedykowanej strony na Facebooku i zamkniętych grup dla każdej z moich klas. Do zdalnego nauczania wykorzystuję Zoom. Największym wyzwaniem jest jednak komunikacja z uczniami, akcent na uczenie się, a nie uczenie, przepływ informacji zwrotnej w obie strony i - co najważniejsze - nawiązanie relacji z uczniami. Od kompletnej ciszy i wyłączonych kamerek do otwartej rozmowy, pytań i odpowiedzi. Borykam się też z ocenianiem i formami sprawdzania wiadomości. Dążę do tego, żeby uczniowie rozumieli, że celem naszej pracy jest zdobywanie nowych umiejętności, a nie sztuka dla sztuki i odhaczenie obecności. Bardzo dbam też o to, żeby uczniowie mieli poczucie wsparcia. To wciąż pokonywanie oporów nieufności w kontakcie pozbawionym bezpośredniości, faktycznego bycia w swoim towarzystwie i odczuwania emocji - przyznaje nauczycielka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto