Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MM Trendy: Detailing, czyli auto ładniejsze niż z salonu

Mariusz Parkitny
Foto: Exclusive Car Detailing
Na Zachodzie to hobby i biznes od wielu lat. W Polsce rozkręca się od niedawna. Ale mamy już wielu specjalistów, dzięki którym nasze auto, nawet już niemłode, może wyglądać pięknie. I to bez względu na to, czy jest to ferrari czy polonez.

- Auto detailing to skomplikowany proces pielęgnacji i zabezpieczenia przed uszkodzeniami wewnętrznych i zewnętrznych elementów pojazdu. W jego skład wchodzą między innymi: usuwanie wgnieceń, korekta powłoki lakierniczej, czyszczenie felg, regeneracja tapicerki i polerowanie szyb oraz reflektorów - wylicza Adam Tyburski ze szczecińskiej firmy Exclusive Car Detailing Szczecin.
W profesjonalnych firmach, przed zabiegiem wykwalifikowana kadra przeprowadza szczegółową ocenę pojazdu i dobiera najbardziej korzystny dla klienta zakres usług.

Walka o 1 procent

Miłośnicy detailingu o swoich pracach mogą mówić godzinami. Stworzyli nawet forum www.kosmetykaaut.pl, na którym wymieniają się radami i doświadczeniami. Wielokrotnie pada tam hasło „1 procent”. - To słowo klucz. Chodzi o to, czy w wyniku zabiegów na lakierze udało się poprawić wygląd (detailingowcy mówią o tym „look”) lakieru o przysłowiowy jeden procent. Szczególnie ma to znaczenie, gdy testujemy różne woski – mówi Mariusz Parciak, amator detailingu.

Walka o „1 procent” panu Mariuszowi zajmuje od kilku do kilkunastu godzin. - To skomplikowany proces, do którego używam wielu kosmetyków: aktywną pianę, glinkę, lubrykant do glinki, szampon, dwa wiadra, specjalny ręcznik, aby nie robić rys podczas wycierania, specjalną myjkę z włosia naturalnego, która nie rysuje lakieru. A to dopiero początek prac – wylicza.

W jego arsenale jest kilkanaście rodzajów wosków naturalnych. Wosk kładzie na lakier dłońmi. I co ciekawe, im go mniej tym lepiej. Najlepsi potrafią na auto średniej klasy zużyć nie więcej niż 1,5 grama wosku. Ale to tylko wisienka na torcie. Przed położeniem i wypoceniem wosku długa droga. - Auto myję przy użyciu dwóch wiader. W jednym jest czysta woda z szamponem. W drugim woda do płukania rękawicy z tzw. separatorem, który osadza bród z auta na dnie. Po takim umyciu samochód wycieram ręcznikiem waflowym, który dobrze chłonie wodę. Ale nie trę, jakbym sprzątał stół kuchenny, tylko oklepuję ręcznik, aby woda wniknęła w niego – opowiada.

Po myciu i wysuszeniu, auto poddawane jest tzw. zabiegowi glinkowania. Bez tego nie ma szans na uzyskanie pięknego lakieru. Glinka współdziała z lubrykantem, czyli płynem, który nadaje glince poślizg na lakierze (w ostateczności może to być rozcieńczona w wodzie kropla szamponu samochodowego). - Dzięki glince usuwamy brud, którego nie usunie żadne mycie. Po glinkowaniu samochód ponownie myję i suszę. Kolejnym etapem jest użycie cleanera, który przygotowuje lakier pod wosk – mówi hobbysta.

Woski naturalne, sztuczne, powłoki

Ostatnim etapem jest woskowanie. I tu zaczyna się problem. Bo na rynku są dziesiątki wosków - sztucznych bądź naturalnych (zawierających carnaubę). - Ja używam naturalnych. Wiele z nich nie jest tak trwała jak woski sztuczne, ale według mnie dają lepszy efekt na lakierze – mówi pan Mariusz.
Po woskowaniu auto czeka w garażu od 12 do 24 godzin, aby dostać jeszcze jedną warstwę wosku. - Niektóre woski „pocą się”, dlatego warto je wypocić na słońcu lub pod lampami. Po polerowaniu taki wosk ma odpowiedni „look”.
W autach z licznymi rysami można stosować polerkę mechaniczną, która usuwa rysy. Ale pamiętajmy - polerka mechaniczna zmniejsza też grubość klaru, fabrycznie zabezpieczającego lakier.
Nawet hobbystyczny detailing auta, to co najmniej kilka godzin spędzonych w garażu. Drugie tyle trzeba poświęcić na czyszczenie wnętrza. Kto nie ma ochoty, a chciałby jeździć autem jak nowe, może skorzystać z coraz większej liczby firm detailingowych.

Profesjonalny detailing

- Auto detailing podnosi walory estetyczne i użytkowe pojazdu, przedłuża jego żywotność oraz zwiększa wartość rynkową. Wykonanie pełnego zakresu prac jest niezwykle czasochłonne i może potrwać nawet do pięciu dni. Osiągany efekt w pełni jednak rekompensuje nawet tak długi czas oczekiwania. Przy wyborze zakresu usług należy pamiętać, że zasadniczym celem jest - oprócz efektu wizualnego - maksymalne oczyszczenie, a następnie zabezpieczenie pojazdu tak z zewnątrz, jak i wewnątrz, co spowoduje wydobycie głębi kolorów oraz faktury materiałów – mówi Adam Tyburski z Exlusive Car detailing Szczecin.

Coraz popularniejsze są powłoki ceramiczne i kwarcowe, zamiast wosku na lakierze. - Powłoka ceramiczna jest produktem przełomowym w dziedzinie zabezpieczenia lakieru, jedynym, któremu po nałożeniu możemy zmierzyć grubość. Różni się od powłoki kwarcowej właśnie grubością, trwałością i unikalnym efektem wizualnym z niezwykle efektywną hydrofobowością (tzw. kropelkowaniem). Powłoki ceramiczne składają się z kilku komponentów, które tworzą niewidzialną warstwę wiążąco-ochroną z zadaniem ochrony lakieru przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. Nadają lakierowi niespotykaną śliskość oraz głębię, dzięki czemu lakier odzyskuje swój blask, a brud oraz owady nie przywierają tak łatwo. Utrzymanie czystości staje się prostsze – mówi Adam Tyburski.

Nieco inaczej jest przy powłokach kwarcowych. Zapewniają specjalną, cieniutką warstwę ochronną o twardości wyższej niż szkło. Dzięki temu dają gwarancję skutecznej ochrony o dłuższej żywotności niż inne popularne środki. Specjalny proces przygotowania samochodu, nałożenie powłoki kwarcowej oraz metody jej utwardzania sprawiają, że polerowanie samochodu w efektywny sposób utrudnia osadzanie się zabrudzeń na powierzchni karoserii.

Ceny

Przechodzimy do najmniej przyjemniejszej części detailingu. Ceny. Jeśli chcemy sami bawić się w upiększania naszego auta, musimy mieć co najmniej kilkaset złotych na podstawowe wyposażenie. Ale są i tacy, którzy na kosmetyki samochodowe wydali nawet kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. W profesjonalnym studiu zapłacimy więcej, ale mamy gwarancję, że praca będzie wykonana dobrze.

Przykładowe ceny w studiach detailingu
Powłoka ceramiczna- od 1300 zł (netto)
Powłoka kwarcowa – od 700 zł
Ręczne woskowanie – od 200 zł
Czyszczenie kół i felg – od 80 zł za felgę
Zabezpieczenie i polerowanie szyb – od 200 zł
Polerowanie i zabezpieczenie reflektorów – od 60 zł
Czyszczenie wnętrze (pranie tapicerki, czyszczenie skór, odnawianie plastików) – ceny najczęściej ustalane są indywidualnie w zależności od stopnia zanieczyszczeń
______________________________________________________________________________________

Zobacz też: jak prawidłowo zapinać pasy?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto