Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak wyglądały reklamy poznańskich firm w XIX wieku? (zdjęcia)

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
Kto miał największy interes budowlany albo jak wyglądały ...
Kto miał największy interes budowlany albo jak wyglądały ... Zenon Kubiak
Kto miał największy interes budowlany albo jak wyglądały pierwsze reklamy kremu Nivea można się przekonać, oglądając wystawę w ratuszu.

Kluczem i motywem przewodnim do wybrania eksponatów na wystawę pt. „Miejska ikonosfera na drukach reklamowych z widokami Poznania (1835-1939)” były wizerunki miasta umieszczane na różnych artykułach reklamowych z XIX i pierwszej połowy XX wieku.

- Pomysł na wystawę przyszedł mi do głowy, gdy w moje ręce wpadł cały plik rachunków z przedsiębiorstwa Jezierskich z pięknymi widokami Poznania – wyjaśnia dr Magdalena Mrugalska-Banaszak z Muzeum Historii Miasta Poznania, kurator wystawy.

Trzeba bowiem wiedzieć, że w XIX wieku rachunki to nie były zwyczajne świstki papieru, ale pięknie zdobione dokumenty. Kuratorkę wystawy interesowało, jakie fragmenty miasta przedstawiono na rachunkach, drukach firmowych, ulotkach czy samych produktach takich jak kapelusze, butelki czy puszki na słodycze.

Umieszczanie widoków Poznania na tych przedmiotach pokazuje, że już wtedy producenci wykorzystywali swoje rodzime miasto do identyfikacji własnej marki. Na większości eksponatów widać ratusz, Stary Rynek, katedrę, ale także siedziby firm.

- W niektórych przypadkach wiele czasu zajęło mi ustalenie, jaki fragment miasta uwieczniono na dany druku – opowiada Magdalena Mrugalska-Banaszak. – Zbieranie materiału zajęło mi 5 lat. Najstarszy eksponat pochodzi z 1835 r., ostatni z 1949 r.

Łącznie wystawa obejmuje 500 eksponatów, które można oglądać także w pięknie wydanym katalogu.

Oglądając ulotki, reklamy, nalepki itp. można zobaczyć, jak bardzo zmienił się rynek reklamy na przestrzeni ostatnich dwóch wieków. Przybliża też realia handlowe czasów znanych nam m.in. z „Lalki” Bolesława Prusa, a także wygląd Poznania np. w połowie XIX wieku.

Możemy się przekonać, jak wyglądały zakłady Cegielskiego w czasach, gdy produkowano w nich parowozy, fabryka Goplany czy browar w Kobylempolu, a także, kto reklamował się jako „największy polski interes budowlany”.

Na wystawę bez obaw można zabrać ze sobą dzieci, które nie będą się nudzić – mogą zagrać w olbrzymią grę planszową położoną na podłodze albo pobawić się samolocikami będącymi kiedyś gadżetami firmowymi.

Wystawa jest czynna na drugim piętrze ratusza. Bilety wstępu kosztują 7 zł (normalne) i 5 zł (ulgowe). Wystawa będzie czynna od 14 lipca do 31 grudnia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Instahistorie z VIKI GABOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto