Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Inwestycja stulecia w gminie Zbąszyń

Roman Rzepa
Zbąszyński odcinek autostrady posiada już betonową nawierzchnię
Zbąszyński odcinek autostrady posiada już betonową nawierzchnię Roman Rzepa
Most, przepust i pięć wiaduktów powstało na odcinku autostrady przebiegającej przez gminę Zbąszyń. Powstanie autostrady oraz węzła pomiędzy Zbąszyniem a Trzcielem można określić inwestycją stulecia.

Nie wiadomo czy nowy szlak komunikacyjny aż w takim stopniu wpłynie na rozwój gminy Zbąszyń i okolic, jak to miało miejsce 141 lat temu, kiedy to Niemcy oddali do użytku linię kolejową. Wówczas pojawiło się jak na owe czasy bardzo szybkie i wygodne połączenie z Berlinem i Poznaniem. Jeszcze w tym roku pojawi się kolejna arteria komunikacyjna odpowiadająca potrzebom obecnych czasów. Warto w tym przypadku przypomnieć, że ci sami Niemcy 70 lat po uruchomieniu kolei, rozpoczęli budowę autostrady. Państwo polskie potrzebowało kolejnych 70 lat, aby zrealizować ówczesny pomysł.

Pięć wiaduktów, jeden most i przepust powstały na ok. 10 kilometrowym odcinku autostrady przebiegającej przez północny skrawek gminy Zbąszyń. Dwa przejścia nad dwoma pasami jezdni są przeznaczone dla zwierząt, podobnie jak dwa mniejsze przepusty przebiegające pod nasypem. Wiadukty drogowe połączą dwie drogi łączące Łomnicę z Miedzicho-wem i Trzcielem. Z kolei tzw. wiadukt w ciągu autostrady połączy drogę z Przychodzka do Prądówki i dalej do Trzciela. Przy takiej ilości przejść i przejazdów autostrada w minimalnym stopniu utrudniła życie mieszkańcom Przychodzka, którzy znaleźli się za magistralą drogową.

Mieszkańców, którzy mieli okazję zobaczyć przejścia dla zwierząt dziwi ich ogrom oraz zastanawia kwota, jaką wydano na ten cel. - Lokalizacja przejść dla zwierząt wpisuje się w ścieżki migracji zwierząt i została określona w raportach oddziaływania na środowisko, które później zostały uzgodnione z RDOŚ - zapewnia Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy Autostrady Wielkopolskiej SA - Budowana przez nas autostrada A2 do granicy z Niemcami jest uważana za najbardziej ekologiczną w Europie. Na blisko 106-km powstanie ogółem 153 przejść i przepustów dla zwierząt małych, dużych, płazów i gadów. Koszt budowy jednego górnego przejścia dla dużych zwierząt to kwota ok. 20 mln złotych, co stanowi roczny budżet średniej wielkości gminy w Polsce.

Poza Świeckiem i Trzcielem powstaną jeszcze węzły w N. Tomyślu, Jordanowie, Torzymiu i Rzepinie. Już pod koniec listopada pojedziemy nowym odcinkiem autostrady aż do Świecka. Do maja 2012 r. przejazd od N. Tomyśla do granicy będzie bezpłatny. Później za tą przyjemność trzeba będzie zapłacić ok. 20 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zbaszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto