Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co zrobić kiedy psuje się samochód?

Robert Duchowski
Robert Duchowski
W piątek w redakcji MM Moje Miasto na prawobrzeżu gościł Romuald Chamera, mechanik samochodowy. Ekspert odpowiadał na pytania naszych Czytelników.

Jak często wymieniać płyn chłodniczy?
Raz na trzy lata. Najlepiej zrobić to w wyspecjalizowanym warsztacie. Jeżeli ktoś chce to zrobić samodzielnie, powinien zwrócić uwagę na to, czy mamy w ręku koncentrat płynu, czy nie. Koncentrat nie rozcieńczony zamarznie w temperaturze -80 stopni Celsjusza, zaś gotowy płyn przy minus 37-37. Należy obliczyć ile wody potrzebujemy dolać do koncentratu, aby gotowy płyn wytrzymał nam nawet duże mrozy. Ponadto, podczas wymiany płynu należy zwrócić uwagę na prawidłowe odpowietrzenie układu chłodzenia silnika. Każdy taki roztwór jest zrobiony na bazie glikolu i wody, które z czasem eksploatacji ulegają odparowaniu. Wskazane jest  wtedy uzupełnianie niedoboru wodą destylowaną. Cykl ten powtarzamy raz na trzy lata.

Mam opla astrę  z 1996 roku i żaróweczka się spaliła w podświetleniach. Ile to kosztuje?
Wyjęcie licznika i wymiana żarówek wyniesie około 50 zł.

Kiedy pada deszcz, woda przez dach kapie mi do wewnątrz samochodu. Jak znaleźć powód przecieku?
Trzeba polać wodą i sprawdzić skąd to leci. Dopiero potem można określić przyczynę. Często się zdarza, że  przyczyną jest nieszczelność anteny zamocowanej na dachu.

Jak są upały, czujnik temperatury silnika podczas jazdy jest w porządku. Jeśli są korki, temperatura silnika rośnie.
Jeśli pani jedzie to pęd powietrza chłodzi to. Jeśli pani stoi, to cykl chłodzenia musi być wymuszony. Trzeba sprawdzić czy włącza się elektrowentylator. Jeżeli nie działa szukamy przyczyny. Może być to zablokowany termostat, następnie brak drożności chłodnicy, popsuty włącznik termiczny elektrowentylatora. Diagnozę można postawić w warsztacie.

Jak wymienić olej silnikowy?
Silnik musi być ciepły. Wyciągamy miarkę oleju, czyli bagnet, potem odkręcamy korek wlewu oleju i podstawiamy naczynie pod korek spustowy oleju, który jest pod naszym autem. Odkręcamy i czekamy, aż cały płyn ścieknie. Zakręcamy korek spustowy specjalnym ściągaczem – kluczem i odkręcamy filtr oleju, aby go wymienić na nowy. Montaż filtra oleju zaczynamy od posmarowania uszczelki niewielką ilością wymienianego oleju. Następnie przykręcamy go do bloku silnika. Kiedy filtr będzie na swoim miejscu uzupełniamy go przewidzianą przez producenta ilością cieczy i zakręcamy wlew. Na zakończenie pozostaje włożenie bagnetu i włączenie na chwilę silnika, po to abyśmy mogli miarką sprawdzić, czy nie musimy uzupełnić oleju.

W wyniku uderzenia mam pogięte felgi. Co można z nimi zrobić?
Jeżeli jest to felga metalowa, należy ją wymienić na nową. Jeśli jest to niewielkie uszkodzenie felgi aluminiowej, należy oddać ją do wyspecjalizowanego zakładu zajmującego się regeneracją takich felg. Wymiany dokonujemy u wulkanizatora, ponieważ przy naprawach felg konieczne jest ponowne wyważenie koła.

Czy w każdym nowym samochodzie można zamontować klimatyzację?
Tak, ale nie we wszystkich samochodach jest to zalecane. Pamiętajmy, że klimatyzacja powoduje większe obciążenia silnika, alternatora i koła pasowego. Auto z klimatyzacją z reguły kosztuje od 2 do 3 tysięcy złotych więcej. Jeśli zechcemy ją zamontować sami, to zapłacimy nawet dwa razy więcej.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto