Arsenał broni na Depocie [Zdjęcia]

Redakcja
19 października w ramach Zbąszyneckiego Święta Seniora w Zbąszyneckim Ośrodku Kultury, pracownik Nadleśnictwa Babimost - Rafał Rzeszuto zaprezentował atrakcyjny pokaz multimedlialny pt. "Arsenał broni na Depocie".

Arsenał broni na Depocie
Wśród malowniczych kompleksów leśnych w okolicach Dąbrówki Wlkp. i Rogozińca w gminie Zbąszynek, możemy napotkać żelbetonowe fundamenty ruin, kopce,schrony, okopy i ślady dawnych nasypów,świadczące, że dawniej mieściły się tutaj obiekty wojskowe.

Jak mówi Rafał Rzeszuto - z dokumentów niemieckich dowiadujemy się, że z chwilą rozpętania I wojny światowej Pruskie Ministerstwo Wojny uruchomiło program budowy arsenałów broni. Decyzję budowy arsenału w pobliżu Zbąszynia wydał 2 listopada 1916r. gen.Ernst Konrad von Wrisberg. Głównym powodem budowy arsenału przy głównej linii kolejowej Berlin-Poznań-Warszawa-Moskwa było wsparcie V Korpusu Armii stacjonującego w Poznaniu, aby odpierać silne ataki Rosjan.Arsenał broni miał strategiczie dogodną pozycję zaopatrzenia w broń wojsk niemieckich na wschodzie jak również na południu. Zapadła decyzja, że ze stacji Szczaniec transporty z bronią i amunicją będą kierowane do Depotu.

Dodaje, że nazwa przysiółka Depot istnieje prawdopodobnie dopiero od momentu budowy arsenału. Nazwa pochodzi oczywiście z j. francuskiego. Prawdopodobnie Niemcy budowali torowiska i magazyny przy pomocy jeńców francuskich wziętych do niewoli na froncie I wojny światowej. Lub druga teoria też zasłyszana od ludności - decyzją Traktatu Wersalskiego wysadzenia obiektów po wojnie dokonali francuscy saperzy i od nich zaczęto używać tej nazwy.

W bardzo krótkim czasie na powierzchni ok. 27 kilometrów kwadratowych utworzono 4 sektory A-D oraz w 1918r. 5-ty sektor E oddalonych od siebie w odległości około 500 metrów. Położono około 33 km szyn na 7 torach kolejowych. Każdy tor posiadał rozjazdy aby umożliwić wjazd i wyjazd parowozu. Wybudowano parowozownię, 3 budynki administracyjne, budynek gospodarczy, warsztaty, 4 stacje transformatorów oraz magazyny na oleje napędowe oraz benzynę. Wybudowano mieszkania dla oficerów oraz drużyn wartownuczych, toalety, prysznice - wszystko w masywnej konstrukcji kamiennej.

Ponieważ bezpieczeństwo odgrywało bardzo ważną rolę wybudowano jeden zbiornik na wodę o pojemności ok. 400 metrów sześciennych oraz 12 zbiorników każdy o pojemności 200 metrów sześciennych. Jako materiał użyto beton zbrojony, częściowo zatopiony w betonie a częściowo przykryty ziemią. Położono 5400 m rurociągu i zainstalowano 60 hydrantów.Dodatkowo wywiercono 13 studni z pompami mechanicznymi i zamontowano 110 alarmów przeciwpożarowych wraz z telefonami. Dla zaopatrzenia wojska w wodę wywiercono 16 studni.
W każdym z sektorów A-D wybudowano po: 42 obiekty magazynowe o wymiarach 7x10 m, 6 po 30x10 m oraz 4 po 50x10ma w sektorze E wybudowano 57 obiektów magazynowych o wymiarach 7x10 m i 7 po 10x20 m - czyli razem 274.Obiekty - magazyny były wykonane z prefabrykatów betonowych na betonowej podmurówce.

Pozostawione fragmenty fundamentów, rozrzucone bloki betonowe oraz porośnięte drzewami okopy i nasypy, dzisiaj szpecą lasy i utrudniają gospodarkę leśną.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Dodaj ogłoszenie