Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fundusze Europejskie. Inwestycje pomogą zmienić nawyki komunikacyjne

Monika Kaczyńska
Wygodne węzły przesiadkowe w połączeniu ze sprawną komunikacją publiczną, zwłaszcza kolejową mogą zmienić nawyki mieszkańców aglomeracji
Wygodne węzły przesiadkowe w połączeniu ze sprawną komunikacją publiczną, zwłaszcza kolejową mogą zmienić nawyki mieszkańców aglomeracji Adrian Wykrota
Fundusze Europejskie. Łącznie 92 miliony złotych są do podziału w dwóch ogłoszonych konkursach na projekty związane ze wspieraniem strategii niskoemisyjnych na obszarze funkcjonalnym Poznania

Fundusze Europejskie.
Zakorkowane miasta, a w związku z tym długie i męczące dojazdy na przykład do pracy, do tego zanieczyszczone powietrze to bolączka wielu europejskich miast. Od tych problemów nie wolny jest także Poznań. Ich nasilaniu się sprzyja nie tylko duża liczba samochodów przypadających na mieszkańca (stolica Wielkopolski jest pod tym względem w krajowej czołówce). Dodatkowy tłok powstaje, gdy mieszkańcy gmin wchodzących w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania, przyjeżdżając do metropolii czy to do pracy, czy pozałatwiać inne sprawy, korzystają z samochodu.

Rozwiązaniem problemu, które sprawdziło się w innych europejskich metropoliach, mogłoby być usprawnienie komunikacji publicznej i zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców metropolii.

Wydatnie mogą w tym pomóc unijne fundusze. Obecnie w dwóch konkursach na projekty w ramach Poddziałania 3.3.3 „Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania” (typ I i typ II projektów), do podziału są 92 miliony złotych.

Węzły po raz piąty
Typ I projektów, na dofinansowanie których w ogłoszonym właśnie konkursie przeznaczono 80 mln zł, obejmuje inwestycje związane z tworzeniem węzłów przesiadkowych.

- To już piąty konkurs na tego typu działania - informuje Piotr Wiśniewski, dyrektor biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań. - Trzy z wcześniejszych konkursów są już rozstrzygnięte, projekty złożone na czwarty są w trakcie oceny. Do tej pory najwyższe dofinansowania swoich projektów otrzymały gminy Pobiedziska i Czerwonak. Ale oczywiście kolejny konkurs może to zmienić - mówi.

Aby projekt miał szansę na dofinansowanie, przede wszystkim musi wpisywać się w strategię zintegrowanego transportu dla metropolii.

- Może zawierać szereg elementów - podkreśla Piotr Wiśniewski. - Od budowy parkingów czy dróg dojazdowych, po zakup autobusów, które miałyby dowozić pasażerów do węzła przesiadkowego. Istotne jednak, że inwestycje drogowe nie mogą przekroczyć 50 proc. wartości całego projektu - podkreśla.

O tym, który ze zgłoszonych projektów otrzyma dofinansowanie, decyduje jego ocena punktowa. Uwzględnia ona między innymi strategiczny charakter węzła, zastosowanie ponadstandardowych rozwiązań służących osobom z niepeł-nosprawnościami, powiązanie z innymi węzłami przesiadkowymi. Ważne elementy to także udokumentowanie poparcia społecznego, a także zaplanowanie promocji inwestycji w taki sposób, by przyczyniała się ona do zmiany nawyków komunikacyjnych.

- Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na ostatnie dwa elementy - doradza Piotr Wiśniewski. - O ile większość projektów zawiera ponadstandardowe rozwiązania dla osób z niepełno-sprawnościami, o tyle udokumentowane poparcie społeczne czy dobrze zaplanowana kampania promocyjna mogą okazać się czynnikami przeważającymi szalę - podkreśla.

Konkurs już został ogłoszony, nabór wniosków rozpocznie się 11 września. Maksymalne dofinansowanie projektów może wynieść 85 proc. kosztów kwalifikowalnych.

Ścieżki przede wszystkim
Drugi z ogłoszonych konkursów na przedsięwzięcia z zakresu „Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania (typ II)” dotyczy rozbudowy tras rowerowych. - Transport rowerowy, zwłaszcza w cieplejszych porach roku, staje się coraz ważniejszym elementem zwyczajów komunikacyjnych - mówi dyrektor Wiśniewski. - Dlatego ścieżki rowerowe, zwłaszcza wiodące na przykład do węzłów przesiadkowych, to naprawdę istotne inwestycje.

Obecnie ogłoszony konkurs jest drugim w bieżącej perspektywie finansowej. Do podziału w nim jest 12 milionów złotych.

- Projekty mogą obejmować budowę i modernizację dróg rowerowych, a także jako uzupełnienie tych inwestycji stworzenie infrastruktury rowerowej, takiej jak parkingi rowerowe, kładki czy systemy rowerów publicznych - informuje Piotr Wiśniewski. - Jednak to właśnie drogi rowerowe muszą być główną częścią projektu. Na wyższą ocenę mogą liczyć te przedsięwzięcia, które będą komplementarne z innymi dotyczącymi m.in. mobilności miejskiej - podkreśla.

Maksymalne dofinansowanie to 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Wnioski będzie można składać począwszy od 30 sierpnia.

Informacje i szkolenia
Ogłoszenie o konkursach oraz ich regulaminy można znaleźć na stronie **

www.wrpo.wielkopolskie.pl

** w zakładce zobacz ogłoszenia i wyniki naborów.
Potencjalni beneficjanci zainteresowani konkursami będą mogli wziąć udział w szkoleniu dotyczącym obu typu projektów w ramach Poddziałania 3.3.3 „Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania” .

Szkolenie odbędzie się 30 sierpnia w Instytucie Logistyki i Magazynowania przy ul. Estkowskiego 6 w Poznaniu (sala B 309-310 na III piętrze). Rozpocznie się o 9.20 rejestracją uczestników i potrwa do około 12.30.

Zorganizuje je Stowarzyszenie Metropolia Poznań.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto